Tele-Onthaal

Wat is Tele-Onthaal
 
Tele-Onthaal biedt mensen hulp via telefoon of chat op die momenten in het leven wanneer het moeilijk gaat.
 
Als laagdrempelige preventielijn biedt Tele-Onthaal iedereen de kans om met iemand in vertrouwen te praten over de meest uiteenlopende onderwerpen, anoniem, gratis, de klok rond, 7 op 7. Je kan er steeds je verhaal kwijt aan één van de deskundige vrijwilligers, anoniem en in alle vertrouwen.
 
Tele-Onthaal doet dus op permanente basis aan hulpverlening, crisisopvang, en verstrekt indien nodig informatie en advies via de telefoon of chat.
 
Kortom, Tele-Onthaal is de psychosociale 100 van de samenleving, alleen sturen ze geen ambulance uit. Tele-Onthaal biedt vooral een luisterend oor aan. Iedereen kan dag en nacht gratis bij Tele-Onthaal terecht om te praten over kleine en grote problemen.
 
Waarom Tele-Onthaal
 
Een leven zonder moeilijkheden, tegenslag of lasten is een illusie. Iedereen maakt weleens een moeilijke periode door. Die fases komen en gaan. Soms hangen ze samen met leeftijd (puberteit, midlife, ouderdom), soms met bepaalde ingrijpende gebeurtenissen (rouw, ontslag, relatiebreuk, problemen met kinderen of familie, gezondheid, geldzorgen, ...), en soms zijn ze er gewoon, zonder duidelijk aantoonbare oorzaak.
Bovendien vochten nog nooit zoveel Belgen tegen geestelijke problemen. Eén derde van de Belgen heeft psychische problemen en is daardoor langdurig werkonbekwaam. Als je dus 3 Belgen rond een tafel plaatst, zal gemiddeld één van hen doorheen zijn of haar leven ooit geconfronteerd worden met psychische of sociale problemen, die erg zwaar kunnen wegen.
 
We leven ook in een samenleving waar prestatie, succes, resultaat en maakbaarheid troef zijn. De realiteit van het leven brengt echter ook een heel stuk zoeken, mislukken, niet weten of moeizaam leren met zich mee en dat is niet zo populair in onze maatschappij.
 
En dan is er uiteraard: de coronapandemie. Tele-Onthaal ontving in 2021 15% meer oproepen dan gewoonlijk: een absoluut recordjaar.
 
De meest voorkomende gespreksthema’s zijn relatieproblemen (moeilijkheden met partners, familie en kinderen).
Oproepers hebben ook heel vaak gezondheidszorgen; meestal zijn dit psychische problemen zoals depressie, maar ook kanker en chronische ziekte komen aan bod.
Eenzaamheid is ook een rode draad die doorheen heel wat gesprekken loopt. Verder zijn er ook de moeilijke verhalen van misbruik, zelfmoordgedachten en incest.
 
Hoe werkt Tele-Onthaal
 
Tele-Onthaal biedt een veilig kader om te praten:
- via telefoon of via online chat hoeft de oproeper zich niet te tonen
- hij bepaalt zelf hoe ver hij zich in een gesprek engageert
- de onmiddellijke bereikbaarheid is een lage drempel
- anonimiteit, discretie en geheimhouding zijn verzekerd

De pijlers van de Tele-Onthaalwerking beogen een lage drempel, m.a.w. een hoge toegankelijkheid van dit hulpverleningsaanbod:
- permanente bereikbaarheid (lage praktische drempel)
- over de telefoon / via online chat
- anonimiteit en geheimhouding (lage psychologische drempel)
- door vrijwilligers (lage psychologische drempel)
 
Een luisterend oor, een gesprek
 
Centraal in het hulpaanbod staat het gesprek. 'Praten is de eerste stap' om iets te doen aan levensmoeilijkheden. Praten over een probleem voorkomt vaak erger. Tijdig over moeilijkheden praten kan verdere escalatie van problemen voorkomen. Problemen die anders dreigen vast te roesten, worden losgeweekt.
 
Het is een cliché, maar een luisterend oor kan veel bieden. Voor een oproeper kunnen zoveel diverse zaken een betekenis hebben.
De oproeper
- wordt echt beluisterd én gehoord
- wordt geholpen om gevoelens te kunnen benoemen en precies te kunnen verwoorden
- kan zorgen delen waar hij/zij nergens anders (nog) mee terecht kan
 
Begrepen worden. Een beetje perspectief krijgen. Een andere invalshoek horen. Onmacht kunnen delen. Niet veroordeeld worden. En heel soms het begin van de oplossing zien voor het onnoemelijk groot probleem dat niet kan worden overzien.
 
Tele-Onthaal geeft mensen de kans geven om zich uit te spreken over wat er in hen omgaat. De vrijwilliger luistert actief en intens naar wat de oproeper zegt en niet zegt. Hij verdiept zich in de leefwereld van de oproeper.
 
De vrijwilliger geeft geen oplossingen en zegt niet wat de oproeper moet doen. Het is op zichzelf helpend om zich te kunnen uitspreken tegenover iemand die daar tijd en begrip voor heeft en deskundig is in het luisteren.
 
Ook informatie en doorverwijzing – voorportaal voor professionele zorg
 
De vrijwilligers beschikken over een uitgebreide, sociale kaart om mensen te informeren over en eventueel door te verwijzen naar andere vormen van psycho-sociale hulpverlening.
 
Deze doorverwijzing gebeurt ofwel op rechtstreekse vraag van de oproeper ofwel omdat de vrijwilliger vindt dat het aangewezen is. Door de provinciale werking van de vijf Tele-Onthaaldiensten krijgt de oproeper de gepaste toeleiding naar de juiste regionale informatie.
 
Een vangnet voor de professionele zorg
 
Twee derde van de oproepers belt buiten de kantooruren, dat wil zeggen 's avonds, 's nachts en in het weekend. Slechts één derde belt binnen de gewone kantooruren.
 
Mensen maken dus ruimschoots gebruik van de permanente bereikbaarheid, waaruit kan worden afgeleid dat de aanwezigheid vooral belangrijk is als de meeste andere hulpverleningsdiensten gesloten zijn.
Tele-Onthaal kent geen sluitingsuren en is bereikbaar in de vroege ochtend, het holst van de nacht of op een feestdag. Crisissen of moeilijke momenten kunnen zo overbrugd worden.
Zo creëert Tele-Onthaal vaak een vangnet rond professionele zorg.
 
Twee kanalen: zowel telefonisch als via chat
 
Tele-Onthaal is op vooraf geprogrammeerde tijdstippen ook bereikbaar via chatgesprekken: iedere avond en op woensdagnamiddag. De tijdstippen worden vermeld op de website www.tele-onthaal.be. Het online hulpaanbod is zeer gelijklopend met het telefonische hulpaanbod.

Tele-Onthaal was in 2002 de allereerste in Vlaanderen om hulpverlening via chat aan te bieden.
Het aantal chatoproepen stijgt jaarlijks explosief.

Vrijwilligers gezocht
 
Tele-Onthaal telt over heel Vlaanderen zo’n 600 vrijwilligers. De vrijwilligers lossen elkaar in een beurtrolsysteem af om 24 uur op 24 uur voor de nodige bezetting te zorgen.
 
Tele-Onthaal zoekt nieuwe vrijwilligers met ruimte in hoofd, hart en agenda. Nieuwe vrijwilligers zijn hard nodig om de grote vraag naar een anoniem luisterend oor te beantwoorden. Om permanent bereikbaar te zijn, heeft Tele-Onthaal immers vele oren nodig.
Natuurlijk wordt de vrijwilliger goed voorbereid op het werk door het volgen van de basisopleiding die meerdere avonden/dagdelen duurt.
In heel Vlaanderen lopen twee keer per jaar basistrainingen om nieuwe vrijwilligers op te leiden.
 
Gesprekstechnieken en luistervaardigheden worden geoefend en deelnemers verdiepen zich in thema’s zoals eenzaamheid en psychische problemen, crisissituaties, doorverwijzen, enz....
 
Na de basisopleiding volgt een stage/inwerkperiode met een ervaren vrijwilliger.
Ook na de basistraining zorgen trainingen, thema-vormingen en permanente ondersteuning ervoor dat de kennis en vaardigheden steeds verder worden ontwikkeld.
 
Tele-Onthaal is nog op zoek naar nieuwe vrijwilligers!
 
Zelf je verhaal kwijt of hulp nodig?
Bel gratis en anoniem 106 (24/7) of chat via www.tele-onthaal.be

Interesse?

Zowel mannen als vrouwen
kunnen toetreden